Pirra om 100% Proffs filosofi

Pirra är en av grundarna till 100% Proffs. Vi ber honom berätta om filosofin bakom företaget.

Vilka är ni som startade 100% Proffs?

– Vi är sex stockholmare som enbart arbetar för byggproffs i Stockholm. Vi ägs inte av en gigantisk tysk koncern, och är inte tvingade att sälja produkter som vi inte tycker håller måttet. Vi brinner för att ständigt hitta nya sätt att förenkla arbetslivet för byggproffs. Frigöra byggtimmar genom att eliminera alla bekymmer vid sidan av själva byggandet.

Vad är den grundläggande skillnaden mot andra bygghandlare?

– Grunden är förstås att amatörer helt enkelt får handla någon annanstans. Vi lägger allt fokus på byggproffsens behov och säljer bara det som proffs vill ha, inte trädgårdsspadar och sekatörer. Däremot anstränger vi oss för att snabbt ta fram det, om en kund plötsligt har behovet. Vi anpassar ständigt sortimentet efter proffsens önskemål.

Hur går det till?

I samtal med proffsen i butiken visade sig att det fanns ett missnöje med det lim och fog som stod på våra hyllor. Då testade vi nytt och tog in en annan leverantör. Det är oerhört viktigt att vara lyhörd för kundernas önskemål, anser vi.

Vad är det ni kallar för ”er filosofi”?

– Filosofin ryms i våra värdeord, som är trygghet, flexibilitet och engagemang. De orden tog vi fram tillsammans med personalen på en gemensam resa, och det är vad som kännetecknar 100% Proffs.

Vad innebär ordet trygghet i praktiken?

– Som kund ska man ha kontroll på läget. Vi är inga krängare som säljer på proffsen något annat än vad de behöver, och vi lägger inte på avgifter som visar sig först på fakturan. Offerten och fakturan ska visa samma belopp på sista raden. Vi kör med upplägget ”all inclusive”. Det tillkommer inga irriterande 200 kr för väderskydd eller 100 kr för underslag, som många i branschen överraskar med på fakturan. Men trygghet innebär till exempel också att man ska kunna lita på att våra snabba leveranser verkligen dyker upp på utsatt tid och att vi har tänkt på allt.

Ledordet flexibilitet då?

– Det är en allmän inställning hos oss. I praktiken kan det till exempel handla om ett proffs som väntar på leverans, men även behöver en maskin som vi inte saluför. En typisk lösning av vår personal är att en sådan maskin hämtas upp hos ett annat företag och slängs upp på bilen med leveransen. Försök med det hos någon av de utländska jättekoncernerna. Men det kan också handla om saker som att kunden behöver lossa leveransen på två olika platser. Här ser de flesta bygghandlare en möjlighet att sälja in en extratjänst. Själva försöker vi i första hand att bara lösa problemet åt kunden istället. Logistik och problemlösning är vår paradgren. Ser vi att det blir enklare och billigare med helikoptertransport så föreslår vi det, sedan styr vi upp alltihop.

Och det sista ordet, engagemang?

– Vi anstränger oss verkligen för att lägga allt annat åt sidan för att ge rådgivning till en stressad kund, eller ta fram den offert som behövs imorgon bitti. Det kan ta veckor hos många andra handlare. Vi skickar ett mc-bud eller sticker rentav själva iväg ibland när någon kund står handfallen och saknar något viktigt. Jag är övertygad om att det märks när vi vänder ut-och-in på oss själva för att lösa kundens problem.

Vad är du mest stolt över på företaget?

– Jag vill inte slå mig för bröstet, men vi har en enorm kunskap på anläggningarna. Och det uppskattar våra kunder mycket. Det är alltför vanligt att säljare hos bygghandlare inte kan ett skvatt om det de säljer. Hos oss är det raka motsatsen. Och så är jag väldigt stolt över 100% Proffs Academy. Vår skola där byggproffs blir bygglegender. Vi har förmodligen det bredaste utbudet av kvalitativa endagskurser för byggproffs i Norden.

Hur gynnar era kunskaper proffsen, mer konkret?

– Kunderna är ju väldigt kunniga själva. Men när vi får titta på ritningen i ett tidigt skede så händer det till exempel att vi misstänker att det råder utrymningskrav vid brand på platsen, och föreslår att kunden kollar upp det. Eller att en passage kan vara en brandcell och kräva en dörr med högre klassning.

Använder sig kunderna av ert kunnande?

– Absolut. Somliga ska till varje pris klara sig själva, och det tycker vi är onödigt. Andra kommer in och lägger ett ritningsunderlag på disken och ber oss återkomma med ett pris på torsdag. Där kommer vårt engagemang och vår vilja att hjälpa till sin rätt.

Ni pratar om ”Kick-ass deliveries”. Vad menas?

– Jag vågar påstå att vi är bäst och snabbast i branschen på att få ut rätt grejer, till rätt plats i rätt tid. Mig veterligen så är det bara hos oss du kan lägga en beställning på eftermiddagen och ha grejerna på bygget från 07:00 nästa morgon. Det är möjligt tack vare vårt nattplock. Vissa i branschen tar extra betalt för möjligheten att få grejerna nästkommande förmiddag, det är en viss skillnad. Och så har vi tänkt på alla delar i leveransen, små underlättande detaljer som byggproffset kanske inte själv har reflekterat över tidigare. Leveranserna är också väldigt flexibla, vi hjälper till med specialönskemål så långt det är möjligt.

Ingår precis allting i priset?

– Vi tar inte extra betalt för grundläggande nödvändigheter vid en leverans. Däremot behöver vi förstås ta ut en avgift för bärhjälp hela vägen till montageplatsen eller om vi behöver bil med 42 meter kran för att lyfta sakerna upp för backar, trappor, tak eller balkonger. Byggfirman kan å andra sidan spara väldigt mycket byggtid och tråkigt slit på att vi lyfter in grejerna på en innergård istället för att lossa allt vid väggrenen som många handlare gör. Ubåtstransporter, poliseskorter och andra specialare ingår inte heller i priset. Men allt går att lösa.

Allt detta är vad som gör era kunder så trogna?

– Att kunden blir sedd och får branschens bästa service är förstås jätteviktigt. Men jag tror att den värme och unika gemenskap som kännetecknar 100% Proffs egentligen är nyckeln. Här samlas stans proffs och käkar frukost i samband med morgonens inköp. Vi satsar även stort på roliga evenemang, mässor och fester. Kunderna har blivit kompisar med både oss och varandra. Det är ju fantastiskt att ha fått vara med och bygga det!

Avslutningsvis, har du någon uppmaning till stans byggproffs?

– Hör av dig och bolla dina funderingar och problem så hittar vi säkert en lösning. Hela vår affärsidé är ju egentligen att vara bäst på att snabbt lösa problem åt byggproffs, det är vad vi brinner för. Inga frågor är för enkla eller för komplicerade. Våga fråga!

Ställ din egen fråga till Pirra på 08-749 49 53 eller maila honom på pier.giannini@100procentproffs.se